امام صادق (عليهالسلام) فرموده است: «من خرج من منزله يريد زيارة قبر الحسين بن علي (عليهالسلام) ان كان ماشيا كتبت له بكل خطوة حسنة و محاعنه سيئة...»؛ هر كس به قصد زيارت امام حسين(عليهالسلام)، پياده از خانهاش خارج شود، خداوند در مقابل هر گام، براي او حسنهاي مينويسد و گناهي از او ميزدايد. اربعين، چهلمين روز شهادت امام حسين(عليهالسلام) است كه جان خود و يارانش را فداي دين كرد. از آنجا كه گراميداشت خاطره شهيد و احياء اربعين وي، زنده نگهداشتن نام و ياد و راه اوست و زيارت، يكي از راههاي ياد و احياء خاطره است، زيارت امام حسين(عليهالسلام) به ويژه در روز بيستم ماه صفر كه اربعين آن حضرت است، فضيلت بسيار دارد. امام حسن عسكري(عليهالسلام) در حديثي علامتهاي «مؤمن»را پنج چيز شمرده است: نماز پنجاه و يك ركعت، زيارت اربعين، انگشتر كردن در دست راست، پيشاني بر خاك نهادن و «بسم الله» را در نماز، آشكارا گفتن: «علامات المؤمن خمس: صلاة احدي و خمسين و زيارة الاربعين... .»(1) خواندن زيارت اربعين در اين روز مستحب است، در كتب ادعيه آمده است و مطلع شروع آن اينچنين ميباشد: «السلام علي ولي الله و حبيبه ...». اين زيارت، از طريق صفوان جمال از امام صادق(عليهالسلام) روايت شده است. زيارت ديگري را جابر بن عبدالله انصاري در اين روز خوانده است و متن زيارت به عنوان زيارتنامه آن امام در نيمه ماه رجب نقل شده و با جمله «السلام عليكم يا آل الله...» شروع ميشود.(2) مورخان نوشتهاند كه جابر بن عبدالله انصاري به همراه عطيه عوفي، در اولين اربعين پس از عاشورا به زيارت امام حسين(عليهالسلام) نائل آمدند. وي كه آن هنگام نابينا شده بود، در فرات غسل كرد و خود را خوشبو ساخت و گامهاي كوچك برداشت تا سر قبر حسين بن علي (عليهماالسلام) آمد و با راهنمايي عطيه، دست روي قبر نهاد و بيهوش شد، وقتي به هوش آمد، سه بار گفت: يا حسين! سپس گفت: «حبيب لا يجيب حبيبه ...» آنگاه زيارتي خواند و روي به ساير شهدا كرد و آنان را هم زيارت نمود.(3) زيارت پياده آنچه در راه طلب خسته نگردد هرگز پاي پر آبله و باديه پيماي من است غير از عشق و محبت، كه پاي زائر را پياده به مرقد حسين(عليهالسلام) ميكشاند و رنج سفر و خوف و خطر را به جان ميخرد، زيارت سيدالشهدا عليه السلام با پاي پياده، ثواب بسيار دارد و مورد تاكيد پيشوايان دين است. امام صادق(عليهالسلام) فرموده است: «من خرج من منزله يريد زيارة قبر الحسين بن علي(عليهالسلام) ان كان ماشيا كتبت له بكل خطوة حسنة و محا عنه سيئة...»(4)؛ هر كس به قصد زيارت امام حسين(عليهالسلام)، پياده از خانهاش خارج شود، خداوند در مقابل هر گام، براي او حسنهاي مينويسد و گناهي از او ميزدايد. يكي از زائران هميشگي امام حسين(عليهالسلام) كه هر ماه آن حضرت را زيارت ميكرده، بخاطر پيري و ناتواني، يك بار نتوانست برود. نوبت بعد كه پياده پس از چند روز راهپيمايي به حرم ميرسد و سلام ميدهد و نماز زيارت ميخواند، در خواب، آن حضرت را ميبيند كه به وي ميگويد: چرا به من جفا كردي، تو كه نيكوكار بودي... .(5) اين شدت عنايت ائمه را به زائر پياده ميرساند. معاوية بن وهب (از اصحاب امام صادق عليهالسلام) ميگويد: خدمت آن حضرت رسيدم. در مصلاي خود در خانهاش نشسته بود و پس از نماز با خداوند راز و نياز ميكرد. از جمله (در دعا نسبت به زائران قبر حسين عليهالسلام) ميگفت: «خدايا زائران قبر حسين را بيامرز، اينان كه در اين راه، پول خرج ميكنند، بدنهاي خود را در اين راه در معرض قرار ميدهند... خدايا رحمت كن بر چهرههايي كه آفتاب، رنگ آنها را تغيير داده، صورتهايي كه متوجه قبر ابا عبدالله است، چشمهايي كه در محبت ما اشك ميريزد... خدايا اين جانها و بدنها را به تو ميسپارم، تا كنار حوض كوثر به هم برسيم... .»(6) اين سنت زيارت پياده، از زمان ائمه بوده و تاكنون نيز ادامه دارد و اجر بيشماري براي آن نقل شده است. فاضل دربندي مينويسد: اين پياده بودن، يا به جهت فقير بودن زائر است كه نشان ميدهد اين زيارت، برخاسته از شوق و محبت است، يا به جهت آنست كه زائر، خود را در برابر سلطان اقليم جوانمردي و خورشيد سپهر عصمت و شهادت، كوچك ميشمارد و در راه او، رنج سفر پياده را بر خود هموار ميكند و هر دو ارزشمند است.(7) در عراق، از سالها پيش چنين رسم است كه هيئتها، دستهها و كاروانهايي كوچك يا بزرگ، در ايام خاصي، از بصره، بغداد و عمدتا از نجف، براي زيارت كربلا پياده حركت ميكنند. به ويژه در ايام زيارتي خاص مثل نيمه شعبان، اول رجب، ايام عاشورا و اربعين بيشتر و پر شكوهتر است و اغلب، راه كنار ساحل فرات را انتخاب ميكنند كه از نجف تا كربلا 18 فرسنگ است و چند روز طول ميكشد. در اين كاروانهاي زيارتي پياده، علماي بزرگ هم شركت ميكردند، همچون ميرزاي ناييني، آية الله كمپاني، سيدمحسن امين، و بسياري از علماي معاصر. در اين مسير، ديدار با عشاير و فعاليتهاي تبليغي هم انجام ميگرفت و شعارهايي هم مطرح ميشد و روضه خواني برگزار ميگشت. در ايام حكومت بعثيها، اين پيادهرويهاي پر شكوه، آن هم از طريق جاده غير رسمي كنار فرات، رنگ مبارزه و مخالفت با رژيم عراق هم به خود ميگرفت و يك بار هم در ايام اربعين حسيني در سال 1397 ق. به درگيريهاي سخت ميان نيروهاي بعثي با انقلابيون شيعه و كاروانهاي زيارتي در طول راه و در حرم ابا عبدالله الحسين(عليهالسلام) انجاميد و كشتهها و مجروحان بسياري داد،(8) و به «اربعين خونين » معروف شد. در كوي عشق، درد و بلا كم نميشود از باغ خلد، برگ و نوا كم نميشود تيغ شهادتست دل گرم را علاج اين تشنگي به آب بقاء كم نميشود قاصد، تسلي دل عاشق نميدهد شوق حرم به قبله نما، كم نميشود(9)